"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Taubat 3

Kita baru saja melalui bulan Ramadhan, bulan penuh berkah dan andainya amal ibadat kita diterima, seluruh dosa kita dengan Allah s.w.t diampunkan. Apa yang kita harapkan adalah kita akan berkekalan membersihkan diri dari dosa-dosa yang mendatangi selepas daripada itu. Jika kita rajin bertaubat kepada Allah s.w.t., nescaya kita akan tergolong dalam golongan orang-orang yang beruntung.

Sabda Rasulullah s.a.w:

“Orang yang bertaubat dari sesuatu dosa seperti orang yang tidak berdosa”

Bagi manusia biasa seperti kita, melakukan dosa adalah sesuatu yang amat sukar dielakkan. Manusia yang berdosa, tempat kembalinya adalah neraka. Adakah kita mahu berkekalan dalam dosa dan menempah azab di akhirat kelak? Allah s.w.t yang Maha Pengasih Penyayang memberikan jalan bagaimana kita dapat menghapus dosa itu iaitulah dengan bertaubat.

Demikianlah penyelesaiannya kepada masalah dosa ini. Memang ada banyak firman Allah dan sabda Rasulullah yang merujuk kepada anjuran bertaubat.

An Nuur 31. dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

Saya akan membawakan pada setiap pagi sabtu berikutnya berkenaan persoalan taubat yang diolah dari kitab asal Ihya Ulumuddin karangan imam al-Ghazali. Pada kali ini, kita akan melihat tentang hakikat taubat itu sendiri. Pertamanya yang paling penting adalah ilmu, iaitu ilmu tentang besar dan bahayanya dosa itu. Dia sedar dosa itu seperti dinding yang memisahkannya dengan Yang Maha Pencipta. Ada rasa sedih dalam hatinya sebab dia telah membuat sesuatu yang dibenci oleh Tuhannya. Apa rasanya kalau orang yang sangat kita kasihi benci pada kita. Tentulah kita rasa sangat sedih. Itu baru manusia, bagaimana pula jika yang benci kepada kita itu adalah Allah s.w.t, Pencipta kita, tempat pergantungan dan pengharapan kita. Kesedihan inilah yang menghasilkan rasa penyesalan diatas perbuatan dosa kita. Kalau diperhatikan betul disini, hanya orang yang ada rasa hubungan dan unsur kecintaan pada tuhan yang akan merasai penyesalan membuat dosa. Seterusnya apabila ada rasa sesal, datanglah pula kemahuan untuk bertindak mengatasi keadaan itu iaitu meninggalkan dosa yang dilakukannya itu dan juga untuk mengelakkan rasa sesal seperti itu di masa depan, dia juga akan bercita-cita untuk meninggalkan dosa itu yang membuatkannya jauh dari yang dikasihinya iaitu Allah s.w.t. Hanya keimanan dan keyakinan seseorang itu kepada Allah sahajalah yang dapat mendatangkan rasa kesal sebab dia berasa bahawa dia telah terdinding dari yang dicintainya iaitu Allah s.w.t.

Dalam pengertian lain, taubat itu bererti meninggalkan maksiat serta merta dan berazam akan terus meninggalkannya pada masa hadapan dan mengganti apa yang dah terlanjur dari dosa itu. Wajib kita menyesal dengan dosa yang telah kita buat. Kewajipan taubat ini jelas disebutkan dalam ayat-ayat al-Quran dan hadith2 dan bila kita sebut sesuatu itu wajib, ingatlah bahawa Allah s.w.t akan membalas dengan kebahagiaan bagi sesiapa yang mengikutnya dan balasan kecelakaan bagi yang menolaknya. Yang bahagia akan beroleh syurga dan yang celaka akan menduduki neraka.

At-Tahrim 8. Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan " taubat Nasuha", Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai…

Dalam surah al-Baqarah ayat 222:

222. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang Yang sentiasa mensucikan diri.

Pekerjaan taubat ini tidaklah boleh ditangguh-tangguhkan. Patutkah kita tangguh-tangguhkan taubat itu, padahal Allah s.w.t menunggu taubat kita pada bila-bila masa saja. Patutkah kita tangguh-tangguhkan taubat itu, padahal kita tak tahu bila kita akan dijemput pulang. Luqmanul Hakim berkata kepada puteranya:! Jangan sekali-kali engkau menangguhkan taubat, kerana mati itu selalunya datang dengan tiba-tiba! Maka berangsiapa yang meninggalkan penyegeraaan kepada taubat dengan berlengah-lengah, maka dia akan berada di antara dua bahaya yang besar.

Pertama: Akan bertumpuk-tumpuk kegelapan maksiat itu ke atas hatinya, sehingga menjadi karat-karat dan berbekas, dan ketika itu hati sukar dapat menerima penghapusan lagi.

Kedua: Akan ditimpa penyakit yang kronik atau maut, sehingga dia tiada mendapat peluang bekerja uantuk menghapuskannya.

Orang yang bertaubat itu samalah seperti orang yang membasuh pakaiannya yang terkena kotor. Kita ibaratkan dosa itu sebagai kekotoran. Sepatutnya bila ada peluang membersihkannya, hendaklah dia segera membersihkannya supaya pakaian itu kelihatan bersih dan suci. Kenapa nak ditangguh-tangguhkan lagi sampai esok sampai lusa? Menuggu hari esok itu akan lebih mengotorkan pakaian tadi, kerja membersihkannya akan menjadi lebih sukar. Kalau hari ni sibuk sangat tak sempat nak cuci, mungkin hari esok lebih sibuk lagi, atau hari lusa juga sibuk lagi. Sementara itu pakaian itu hari demi hari semakin melekat kotorannya dan semakin sukar dibersihkan. Sehari demi sehari, hari ini tunggu hari esok, esok tunggu lusa, akhirnya maut sudah menunggu di depan pintu, maka akan pulanglah dia menemui Allah s.w.t dalam keadaan yang kotor, penuh dosa dan kesalahan. Apakah kita mahu keadaan ini berlaku pada kita? Sama-samalah kita berfikir, moga-moga diberikan Allah petunjuk untuk membetulkan diri kita sebelum terlambat.

Sekian,…

No comments: