"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Puasa 3



Bismillah..

Assalamu’alaikum…

Dalam tazkirah yang lalu, kita telah mendengar tentang apa yang dinamakan tingkatan-tingkatan puasa. Kalau saudara pendengar ingat lagi, puasa ada tiga tingkatan, pertama puasa umum, kedua puasa khusus dan ketiga puasa paling khusus. Hari ini kita kita akan bincangkan pula tentang bagaimana hendak mencapai kesempurnaan puasa tingkatan kedua itu iaitu puasa khusus.

Pendengar yang dimuliakan,

Perkara yang amat penting yang mesti kita jaga untuk mencapai kesempurnaan ini adalah menahan pandangan kita daripada segala hal yang makruh dan dari apa saja yang dapat mengganggu dan melalaikan kita daripada mengingat Allah. Bukankah kita sedang berusaha untuk memastikan diri kita ini sentiasa berada dalam keadaan berzikir dan mengingati Allah. Tak perlulah mulut kita kumat kamit tetapi dalam hati kita sentiasa ada ingatan kepada Allah s.w.t. Setiap kali jantung berdegup, setiap kali itu juga kita mengingati Allah, mensyukuri nikmat yang diberikan. Ada kajian yang menunjukkan sebenarnya jantung itu yang disangkakan bunyinya dub dub dub itu sebenarnya berbunyi rab rab rab iaitu yang bermaksud tuhan dalam bahasa arab.

Sepatutnya kita sebagai seorang Islam, tidak sepatutnya lalai dan lupa dalam mengingati Allah sedangkan yang berdegup di dalam dada kita rupanya mengingatkan kita kepada yang Maha Pencipta. Oleh yang demikian untuk menjaga diri kita agar tidak lalai dan lupa, jagalah mata, jaga pandangan agar jangan sampai pandangan itu menyebabkan terganggunya kita dari mengingati Allah. Rasulullah s.a.w bersabda yang mafhumnya:

”Barangsiapa yang meninggalkan pandangan kerana takut kepada Allah, nescaya Allah menganugerahkan padanya keimanan yang mendaangkan kemanisan dalam hatinya”

Saudara pendengar yang dihormati,

Perkara kedua yang untuk kita mencapai tingkatan kedua puasa adalah menjaga lidah daripada sebarang perkataan yang keji, mengumpat, menipu, cakap yang sia-sia dan yang sejenis dengannya. “Dua perkara merosakkan puasa” mafhum sabda Rasulullah s.a.w “iaitu mengumpat dan berbohong”

Ada satu kisah pada zaman nabi yang ingin saya ceritakan di sini iaitu kisah dua orang wanita yang berpuasa. Para sahabat memberitahu Rasulullah, ada dua wanita berpuasa dan mereka dah hampir mati kehausan. Rasulullah menyuruh membawa mereka kepadanya. Apabila dibawa kedua mereka, Rasulullah berkata kepada salah seorang wanita tersebut, ”muntahlah”.

Wanita itu memuntahkan nanah, darah dan daging sampai setengah mangkuk. Kemudian baginda menyuruh pula wanita yang satu lagi, ”Muntahlah”. Wanita itu memuntahkan nanah, darah dan daging sampai penuh mangkuk tersebut. Kemudian Rasulullah bersabda:

”Wanita ini puasa keduanya dari apa yang dihalalkan Allah kepada mereka. Tetapi mereka berbuka dengan barang yang diharamkan Allah terhadap mereka. Yang satu mengunjungi yang lain, lantas mereka memakan daging manusia bersama-sama”

(HR Ahmad, Abu Daud dan Baihaqi)

Demikian bagaimana Rasulullah memberikan contoh dan pengajaran untuk kita jadikan ingatan selama-lamanya. Kita tahan diri dari makanan dan minuman yang halal kerana berpuasa tetapi ambil sesuatu yang diharamkan Allah iaitu mengumpat – seolah-olah kita berbuka dengan memakan daging manusia.

Saudara pendengar yang dimuliakan.

Perkara yang ketiga adalah menjaga pendengaran kita dari mendengar kata-kata yang tidak baik. Apa yang haram diucapkan haram didengar. Sabda rasululullah s.a.w ”Yang mengumpat dan yang mendengar, bersekongkol dalam dosa”.

Perkara keempat adalah menjaga seluruh anggota tubuh yang lain dari melakukan dosa. Tangan, kaki umpamanya hendaklah dijaga daripada digunakan ke arah perbuatan maksiat. Perut juga kita jaga daripada diisi dengan makanan yang shubhat dan haram.

Yang kelima yang disebutkan oleh imam Ghazali adalah tidak berlebih-lebihan semasa berbuka. Makan berlebihan ini bukan saja tidak elok untuk kesihatan tetapi juga menyebabkan kita tidak dapat merasai manfaat dan hikmah puasa itu sendiri.

Perkara yang keenam dan terakhir adalah memastikan hati kita sentiasa berada dalam keadaan raja’ dan khauf iaitu perasaan harap dan takut. Merasa takut kepada kebesaran Allah dan bimbang jika ibadat kita tidak sempurna dan tidak diterima oleh Allah dan dalam masa yang sama penuh pengharapan kepada rahmat dan pengampunan dari Allah s.w.t.

Sekian untuk kali ini semoga kita mendapat manfaat.

Wabillahitaufiq ....

No comments: