"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Putus asa


TAZKIRAH BULAN MAC 2007

Disediakan oleh Aini bt. Ahmad
Universiti Malaysia Pahang
Untuk Pahang FM

Tazkirah 1: Putus asa


Bismillah…Assalamu’alaikum..

Pendengar yang dimuliakan,

Pernahkah sesekali dalam hidup ini kita didatangi perasaan putus asa? Ataupun pernahkah kita melihat orang putus asa? Ataupun pernah mendengar cerita orang putus asa. Putus asa bukanlah satu perasaan luar biasa malah satu perasaan yang normal dialami oleh sesetengah orang. Perasaan ini membuatkan seseorang itu tidak gembira, tidak tenang dan menanggung rasa kecewa yang berat. Perasaan putus asa ini boleh kita bahagikan kepada dua iaitu:

Pertama: Putus asa bila berhadapan dengan sesuatu kesukaran atau halangan. Dalam keadaan ini, seseorang itu bila menghadapi susah, dia merasa dirinya tidak mampu menangungnya, sudah tidak tertahan lagi. Sebagai seorang yang beriman, dia tidak seharusnya ada perasaan begitu. Orang mukmin mestilah selalu ingat bahawa Allah s.w.t Maha Tahu apa yang diberikannya pada kita. Allah Maha Tahu kemampuan kita yang sebenarnya. Kesusahan atau kesempitan yang kita alami itu mesti kita terima dengan penuh redha. Kita tahu bahawa Allah s.w.t akan menguji hambanya dengan berbagai keadaan seperti firmanNya:


Al-Ankabut 2. Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?


Pendengar yang dihormati,

Sekiranya kita bersabar dengan ujian tersebut, Allah s.w.t akan mengurniakan ganjaran yang besar. Selain itu, orang-orang yang sabar juga akan mendapat darjat yang tinggi dalam kalangan orang-orang beriman. Oleh yang demikian itu, janganlah kita cepat berputus asa. Dan kalau kita bimbang kita tidak mampu menerima atau menanggung ujian-ujian dari Allah s.w.t., mana tahu ujian itu terlalu berat dan kita tidak yakin akan dapat menanganinya dengan baik, biasakanlah diri membaca doa ini. Doa ini biasa dibaca selepas sembahyang iaitu satu ayat dari surah al-Baqarah iaitu:

Al-Baqarah 286. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir".

Sidang pendengar yang dimuliakan,

Dalam keadaan yang Kedua:, iaitu yang lebih bahaya lagi apabila seseorang itu berputus asa dengan keampunan daripada Allah setelah melakukan kesalahan ataupun dosa. Contohnya dia fikir bahawa dosanya dah terlalu banyak, dia merasakan Allah tidak akan mengampunkan dirinya dan sudah pasti dia akan menerima azab neraka di akhirat kelak. Pemikiran begini adalah pemikiran yang salah. Walaupun begitu, kebanyakan orang-orang yang kurang mengetahui, ada yang berfikiran begini. Dia merasakan, ah! Dosaku dah terlalu banyak. Alang-alang dah berbuat dosa, biar puas hati betul. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan – kononnya. Pemikiran seperti ini adalah bertentangan dengan apa yang telah disebutkan oleh Allah s.w.t dalam firmanNya:

Az-Zumar 53. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala dosa; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Sidang pendengar yang dihormati,

Perasaan putus asa ini adalah berasal dari godaan syaitan. Syaitan itu sentiasa berusaha untuk mempengaruhi orang-orang yang beriman dengan cuba melemahkan semangat mereka dan cuba menarik mereka kearah dosa yang lebih berat lagi. Syaitan akan cuba menimbulkan rasa ragu-ragu, rasa tidak yakin dalam hati manusia. Akhirnya keadaan ini akan membuatkan seseorang itu hilang pegangan, hilang keyakinan diri, keimanan pun semakin luntur dan dia akan melakukan dosa seterusnya, dosa yang mungkin lebih besar dari dosa sebelumnya – na’uzubillah. Semoga kita dan keluarga kita tidak termasuk dalam dua golongan orang-orang yang mudah putus asa seperti yang kita sebutkan.

Wallahu a’lam

Wabillahi taufiq wal hidayah….

No comments: