"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Puasa 1

Bismillah..

Assalamu’alaikum...

Saudara pendengar yang dimuliakan,

Hari ini masuk hari ke-4 kita berpuasa. Alhamdulillah, ramai di antara kita dapat melaksanakannya dengan baik. Masjid-masjid dan surau kita meriah di waktu malam dengan aktiviti-aktiviti ibadah, bertarawikh dan lainnya. Kita mesti selalu ingat bahawa Ramadhan ini adalah madrasah bagi mendidik nafsu dan jiwa agar menjadi lebih baik. Janganlah kita jadikan bulan ini bulan menjamu nafsu selera sepuas-puasnya waktu berbuka.

Saudara pendengar yang dimuliakan,

Semua umat Islam mengetahui kewajipan berpuasa dan kita semua tahu perintah berpuasa adalah perintah yang besar. Kenapa kita katakan besar? Kerana ia adalah salah satu dari rukun Islam yang lima. Rasulullah s.a.w telah bersabda mafhumnya;

Maksudnya: ”Terbinanya Islam itu atas lima perkara – mengucap dua kalimah shahadah, mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan ramadhan dan menunaikan haji bagi yang berkemampuan”.

Saudara pendengar yang dihormati,

Dalam tazkirah kali ini, saya ingin berkongsi dengan saudara pendengar sekalian 5 perkara seperti yang disarankan oleh nabi kita s.a.w untuk kita amalkan sepanjang bulan Ramadhan ini. Kita tahu dalam bulan ini kita sangat digalakkan membuat amal kebaikan kerana pahala yang dijanjikan adalah berlipat kali ganda.

  1. Perbanyakkan menyebut nama Allah daripada menyebut makhluk. Maksudnya kita hendaklah memperbanyakkan zikir, mengingati Allah sepanjang masa, setiap detik dan waktu, jika boleh pada setiap degup jantung itu bersama dengan satu kalimah Allah. Kalau selama ini kita lebih banyak bercakap tentang makhluk, tentang orang itu begitu, orang ini begini, masalah orang itu, masalah orang ini, kita mulakanlah pada ramadhan in untuk memperbanyakkan menyebut nama Allah berbanding menyebut nama manusia. Sedetik kita mensyukuri nikmat Allah yang dikurnia kepada kita juga dikira sebagai mengingati Allah.

Firman Allah:....

”Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang”

  1. Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut urusan dunia. Sepanjang tahun ini atau sebelas bulan yang lalu kita dah banyak sangat bercakap tentang urusan dunia. Untuk satu bulan ini saja kita biasakan diri banyakkan menyebut urusan akhirat pula. Sabda Rasulullah s.a.w:

Maksudnya: Carilah apa yang disediakan oleh Allah untukmu di akhirat tetapi jangan kamu lupa nasib kamu di dunia ini.

Kita disuruh mencari kedua-duanya sekali, jadi janganlah asyik memikir dan menyebut urusan dunia sahaja. Alangkah baiknya dalam sebulan ini kita cuba menyebut-nyebut tentang akhirat pula. Semoga nanti selepas Ramadhan, kita akan sentiasa ingat bahawa dunia ini bukanlah segala-galanya untuk kita rebutkan. Semoga kita selalu ingat bahawa akhiratlah tempat akhir tempat abadi yang kita semua sedang menuju padanya. Apalah dunia ini jika nak dibandingkan dengan kehidupan akhirat yang tiada penghujungnya nanti.

  1. Memperbanyak menyebut dan mengingat hal kematian daripada hal kehidupan. Setiap hari daripada celik mata kita di pagi hari kita dah membayangkan apa nak dibuat pada hari itu. Apa yang akan kita buat di tempat kerja, apa tugasan yang belum siap lagi. Ada janji dengan orang sana sini, urusan anak isteri atau suami. Itulah perkara-perkara yang selalu membuat kita lupa atau kurang memikirkan tentang hal kematian. Rasulullah pernah menyebutkan bahawa orang yang paling cerdik adalah orang yang selalu mengingati mati. Jadi dalam bulan Ramadhan ini, marilah kita banyakkan mengingati mati.

  1. Jangan menyebut-nyebut kebaikan diri dan keluarga. Ada orang yang suka menyebut-nyebut kebaikan dirinya dihadapan orang lain. Ada saja modalnya yang bermotifkan bangga diri walaupun tak secara langsung. Bangga dengan kejayaan dirinya, bangga dengan pencapaian dirnya atau keluarganya dan sebagainya. Ambil masa untuk berfikir dulu sebelum bercakap. Jika berkaitan kebaikan dirinya atau kebaikan keluarganya yang nak diceritakan, lebih baiklah dia diam sahaja sebab perkara itu boleh menjejaskan puasanya.

  1. Janganlah cuba menampakkan keaiban atau keburukan orang lain. Menceritakan keburukan orang lain dah tentunya haram tetapi apa yang ingin saya sampaikan ini adalah perbuatan cuba menampakkan keaiban orang lain. Dengan lain perkataan, kita tidak memburukkan orang itu secara langsung tetapi secara yang tersirat.

Semoga lima pesanan ini dapat kita manfaatkan dalam kehidupan dan semoga amalan kita diterima Allah.

Wabillahi taufiq walhidayah.....

No comments: