"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Taubat 4

Siapakah diantara kita yang tidak pernah terkena penyakit? Siapakah antara kita yang tidak pernah menggunakan ubat-ubatan untuk mengubati penyakitnya? Semua penyakit ada ubatnya kecuali mati. Kalau kita sakit, kita akan berusaha untuk mencari ubat untuk menyembuhkan sakit kita. Tapi tahukan kita dosa itu juga sebenarnya adalah penyakit dan kalau dosa itu adalah sejenis penyakit, apa pula ubat kepada penyakit ini? Jawapannya ada dalam sebuah hadith di mana Rasulullah s.a.w. bersabda:

Ertinya: “Setiap penyakit itu ada ubatnya, dan ubat dosa-dosa ialah istighfar”

Dalam tazkirah kali ini saya akan menyebutkan tentang kelebihan-kelebihan istighfar untuk kita manfaatkan bersama. Amalan istighfar ini amat digalakkan sebab kita sebagai manusia ini sememangnya sentiasa terdedah kepada dosa. Janganlah menunggu dosa dah bertompok-tompok baru kita nak beristighfar. Rasulullah s.a.w sendiri amat banyak meminta ampun daripada Allah walaupun baginda seorang yang maksum. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Aku memohon ampun sebanyak 70 kali sehari semalam”.

Kita manusia biasa ini tentulah perlu lebih banyak lagi beristighfar, maklumlah dosa kita ini hanya Allah yang tahu. Istighfar nabi s.a.w itu bukanlah disebabkan dari dosanya tetapi sebagai meningkatkan darjatnya disisi Allah. Setiap hamba Allah mempunyai kekurangan masing-masing. Memperbanyak istighfar mengangkat darjat seseorang hamba yang memang ada kekurangan itu. Ibadat kita banyak kekurangannya sebagai contoh, maka kita perlulah beristighfar mudah-mudahan dapat ditutup kekurangan tersebut.

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah bersabda:

“Apabila seseorang hamba itu melakukan satu dosa dititikkan hatinya dengan setitik hitam. Jika ia memohon keampunan dan bertaubat hatinya menjadi jernih bersih. Jika ia kembali melakukan dosa hatinya bertambah kelam hingga menebal, dan itulah yang dinamakan raan… iaitu karat hati seperti yang disebutkan dalam firman Allah:

14. Sekali-kali jangan begitu, bahkan telah berkarat hati mereka oleh kerana dosa yang telah diperbuatnya.

Rasulullah bersabda:

Ertinya: “Istighfar itu memakan segala dosa sepertimana api memakan kayu yang kering”

Jika kita merujuk buku-buku doa, terdapat banyak bacaan-bacaan istighfar dan fadhilat-fadhilatnya yang tertentu. bacalah mana-mana bacaan istighfar yang mudah pada kita, insya Allah akan bermanfaat pada diri kita. Manfaat ini bukan hanya diampunkan Allah daripada dosa saja, tetapi juga manfaat dalam bentuk yang lain iaitu mendatangkan rezeki:

“Kathratul istighfar tajlibur rizqa”

Banyak beristighfar itu mendatangkan rezeki.

Ibnu Malik r.a mengatakan bahawa beliau pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila kamu mendirikan solat subuh, maka perbanyakkanlah istighfar. Lalu kami berkata: Wahai Rasulullah, ajarkanlah kami sesuatu agar kami dapat memohon ampun kepada Allah Taala. Baginda lalu bersabda:

Ertinya: Ya Allah, Tuhan kami, Kami mohon ampun kepadaMu dan kami bertaubat kepadaMu dari setiap dosa yang kami telah mengetahuinya dan yang belum kami mengetahuinya pada waktu malam dan siang”

Barangsiapa membacanya secara berkekalan, Allah akan membukakan pintu rezeki untuknya dan menutupkan segala pintu kemiskinan kepadanya. Ini disebutkan dalam kitab “Riyadhussalihiin”.

Dalam riwayat yang lain, nabi juga pernah bersabda yang ertinya:

“Perbanyakkanlah kamu beristighfar, barangsiapa yang memperbanyakkan istighfar nescaya Allah menjadikan untuknya jalan keluar dari setiap kedukaan dan kesusahan serta memberinya rezeki dari sumber yang tidak dijangka-jangkakan. (iaitu daripada arah yang tidak terlintas di dalam hatinya dan tidak diduga jalannya)

Sama-samalah kita memperbanyak istighfar. Tak ada ruginya malah banyak keuntungan yang akan kita perolehi didunia dan insya Allah dapat memetik hasilnya di akhirat kelak.

Aqulu qauli haza….

No comments: