"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Allah mengetahui rahsia hati

Assalamu’alaikum..

Sidang pendengar yang dimuliakan.

Kita semua tahu bahawa Allah s.w.t mengetahui semua perkara. Apa yang ada di langit, di bumi, malah apa yang ada dalam hati manusia. Tetapi adakah pengetahuan tentang perkara itu benar-benar mendatangkan manfaat pada kita atau kita hanya tahu tetapi bersikap seolah-olah tidak tahu dan tidak pedulikan bahawa Allah s.w.t itu benar-benar mengetahui apa yang ada dalam hati kita. Mari kita sama-sama renungkan satu firman Allah:

At-Taghabun:4. Ia mengetahui Segala Yang ada di langit dan di bumi; dan ia mengetahui Segala Yang kamu rahsiakan serta Yang kamu zahirkan; dan Allah sentiasa mengetahui Segala (isi hati) Yang terkandung di Dalam dada;

Jika dihayati betul ayat ini, nescaya kita manusia ini tidak berani memikirkan sesuatu yang jahat atau bukan-bukan. Apakan tidaknya, dimanakah kita hendak pergi atau dimanakah kita dapat sorokkan diri dari pengetahuan Allah? Kita hamba Allah, hidup atas rezki yang diberikanNya dan sentiasa memerlukan pertolonganNya. Oleh yang demikian itu, bagi setiap orang yang beriman, bukan sahaja dia mesti melakukan setiap sesuatu mengikut syari’at (sebab Allah s.w.t mengetahui setiap perbuatan manusia) tetapi juga mesti menjaga apa yang ada dalam hatinya – sebab Allah s.w.t juga tahu apa yang terdetik dihati. Allah s.w.t maha mengetahui samada seseorang itu ikhlas ataupun tidak melalukan sesuatu pekerjaan / ibadah.

Sidang pendengar sekalian,

Seseorang yang mengaku beriman, seharusnya dia amat menjaga apa yang ada dalam hatinya sama seperti dia menjaga tingkahlaku atau perbuatannya zahirnya. Janganlah sekali-kali kita fikir bahawa dendam kesumat yang kita pendam dalam hati itu tidak diketahui sesiapa. Allah menegaskan dalam firmanNya:


Al-Mulk 13. Dan tuturkanlah perkataan kamu Dengan perlahan atau Dengan nyaring, (sama sahaja keadaannya kepada Allah), kerana Sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan Segala (isi hati) Yang terkandung di Dalam dada.

14. Tidakkah Allah Yang menciptakan sekalian makhluk itu mengetahui (segala-galanya)? sedang ia Maha Halus urusan PentadbiranNya, lagi Maha mendalam PengetahuanNya!

Allah s.w.t Taala telah menegaskan dalam al-Quran bahawa setiap perbuatan manusia ini nanti akan dihisab semuanya pada hari Kiamat. Jika di dunia ini, manusia boleh menyediakan berbagai-bagai alasan, berbagai-bagai helah untuk melepaskan diri dari sebarang tuduhan. Di dunia ini ramai manusia terlepas dari hukuman kerana mereka pandai menutup bukti atau berlakon menjadi baik. Mereka boleh menyembunyikan perbuatan mereka dan merahsiakan apa di dalam hati mereka. Manusia biasa tidak akan dapat mengesan apa yang tersembunyi dalam hatinya. Teknologi terkini dengan alat pengesan orang berbohong pun tidak banyak membantu dan tidak dapat menterjemah apa yang ada dalam hati. Allah s.w.t menegaskan bahawa semuanya akan dibongkar pada hari Kiamat nanti sebagaimana firmanNya:


Al-Mujadalah 7. Tidakkah Engkau memikirkan, Bahawa Sesungguhnya Allah mengetahui Segala Yang ada di langit dan Yang ada di bumi? tiada berlaku bisikan antara tiga orang melainkan Dia lah Yang keempatnya, dan tiada (berlaku antara) lima orang melainkan Dia lah Yang keenamnya, dan tiada Yang kurang dari bilangan itu dan tiada Yang lebih ramai, melainkan ia ada bersama-sama mereka di mana sahaja mereka berada. kemudian ia akan memberi tahu kepada mereka - pada hari kiamat - apa Yang mereka telah kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

Pendengar yang dimuliakan

Jika demikianlah halusnya pemerhatian Allah s.w.t ke atas kita, apakah kita masih lagi tidak merasakan pentingnya menjaga hati kita, mengikhlaskan niat semua pekerjaan kita adalah semata-mata sebagai ibadah kepadaNya. Amalan yang tidak ikhlas tidak akan mendapat pahala ibadah. Hatilah tempat letaknya ikhlas dan Allah s.w.t Maha Mengetahui apa yang ada di dalam hati kita.

Wallahu a’lam.

No comments: