"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Puasa 2



Bismillah...

Assalamu’alaikum...

Saudara pendengar yang dikasihi sekalian,

Dalam tazkirah kali ini, saya akan membicarakan tentang tingkatan-tingkatan puasa. Apakah yang dikatakan tingkatan puasa itu? Dalam dunia ini, apa saja ujian atau peperiksaan yang kita hadapi, bila dinilai, kita akan tahu keputusannya atau gred, tingkatan atau tahapnya. UPSR, PMR, SPM dan sebagainya, semuanya ada tahap yang menentukan berjaya, gagal atau sederhana pencapaian seseorang pelajar itu. Begitu juga dengan puasa. Kita tahu puasa ini satu ujian dan dalam menjalani ujian ini, manusia yang berpuasa ini terbahagi kepada beberapa bahagian menurut Imam al-Ghazali:

Yang pertama adalah puasa puasa umum, kedua puasa khusus dan yang ketiga adalah puasa paling khusus.

Pendengar yang dihormati,

Puasa umum ataupun puasa orang awam adalah puasa di tahap yang paling rendah iaitu menahan makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Orang-orang yang termasuk dalam kategori ini menunaikan puasanya tidak lebih dari menahan lapar dan dahaga. Dia tidak peduli untuk menjaga tingkahlakunya, apa perkataan yang keluar dari mulutnya, apa yang dikerjakannya. Biasa saja semuanya. Mengumpat orang macam biasa, menyakiti hati orang dengan perkataan dan perbuatannya. Buat perkara-perkara haram tanpa memikirkan langsung yang dia berada dalam bulan Ramadhan atau bulan puasa dimana di mesti memastikan puasanya puasa berkualiti.

Orang-orang dalam golongan ini tidak mendapat banyak manfaat dari puasa mereka melainkan letih menahan lapar menahan dahaga. Mereka mengabaikan perkara-perkara sunat dan perkara-perkara makruh kurang ditinggalkan. Rasulullah ada menyebutkan tentang orang-orang yang berpuasa seperti ini:

”Berapa ramai orang yang berpuasa tetapi dia tidak beroleh apa-apa dari puasanya selain lapar”

Saudara pendengar sekalian,

Peringkat yang kedua adalah peringkat puasa khusus. Pada peringkat ini, seseorang yang berpuasa itu bukan hanya menjaga dan menahan dirinya dari yang tiga tadi iaitu makan, minum dan meninggalkan perkara yang membatalkan puasa, tetapi dalam masa yang sama dia juga berusaha menjaga memelihara seluruh anggota tubuhnya daripada sebarang perbuatan maksiat atau yang boleh mendatangkan dosa. Pada tingkatan ini, seseorang itu cuba sebolehnya menjaga akhlaknya dan cuba memperbanyakkan amalan-amalan sunat bagi menambah kualiti puasanya.

Dia sentiasa berhati-hati sebelum berbuat sesuatu supaya tidak melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan puasanya. Dia berfikir dahulu sebelum bercakap supaya perkataan-perkataan yang keluar dari mulutnya adalah sesuatu yang boleh mendatangkan pahala dan bukannya dosa. Tingkatan puasa ini adalah tahap puasa orang-orang soleh

Pendengar yang dihormati,

Tingkatan seterusnya adalah tingkatan puasa paling khusus. Puasa golongan ini bukan setakat menjada diri dari perkara yang membatalkan puasa malah lebih jauh daripada itu. Mereka sangat mementingkan amalan-amalan sunat. Keseluruhan anggota badan mereka berpuasa. Hati-hati mereka sentiasa berzikir menyebut dan mengingati nama Allah. Hati mereka berpuasa dari segala kehendak-kehendak duniawi yang tidak berkaitan akhirat. Bukan asyik berfikir saja berbuka nanti hendak makan apa? Raya nanti nak pakai baju warna apa dan sebagainya. Mereka lebih mementingkan keredhaan Allah s.w.t berbanding segala keperluan duniawi ini. Puasa ini adalah puasa nabi-nabi, siddiqin dan muqarrabin.

Saudara pendengar,

Demikian telah saya sebutkan beberapa tingkatan puasa untuk sama-sama kita renungkan. Mungkin sukar untuk kita mengikuti puasa tingkatan ketiga tetapi kita boleh berusaha untuk mencapai tingkatan kedua sekurang-kurangnya. Janganlah biarkan puasa kita puasa yang rendah kualiti dan tidak bermakna untuk dipersembahkan kepada Allah tuhan sekalian alam.. Bukankan kita telah berikrar dalam setiap solat fardhu kita menyatakan bahawa solat kita, seluruh ibadat kita, hidup dan mati kita semuanya lillahi Taala.

Apa sahaja yang kita dengar tidak akan membawa sebarang manfaat jika kita sendiri tidak mahu mengubah diri kepada lebih baik. Berilah motivasi kepada diri kita sendiri. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang mafhumnya:

“Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh keimanan dan ketaatan, maka akan diampunkan dosanya yang telah lalu.” (Riwayat Bukhari)

Sekian, semoga kita semua mendapat manfaat.

Wabillahi taufiq walhidayah,

No comments: