"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Jaga makan

Bismillah..

Assalamu’alaikum…

Sidang pendengar yang dimuliakan, ada tak sesiapa yang tak pernah makan makanan segera? Jarang kita jumpa orang yang mengaku tidak pernah makan makanan segera. Dalam tazkirah kali ini saya akan menyentuh tentang bab jaga makan. Makan ni antara perkara penting dalam hidup kita. Dari sudut psikologinya, makan ini adalah antara keperluan pertama dalam hidup keperluan-keperluan hidup manusia. Kalau tidak makan, manusia tak boleh hidup.

Dalam memperkatakan bab makan ini, agama kita telah menggariskan panduan-panduannya dengan lengkap. Secara umumnya, Allah s.w.t telah menyebutkan di dalam al-Quran:

2:168. Wahai sekalian manusia! makanlah dari apa Yang ada di bumi Yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana Sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh Yang terang nyata bagi kamu.

Allah Pencipta kita maha tahu keperluan dan keinginan kita. Sememangnya kita telah diciptakan dengan fitrah begitu. Manusia perlukan makanan untuk hidup, dan Allah s.w.t telah menciptakan pula makanan-makanan yang menjadi punca kelangsungan hidup kita. Ada bermacam-macam makanan yang dimakan manusia, tetapi Allah menyebutkan dalam firmannya “makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik..” maksudnya ada antara makanan itu tidak halal dan tidak baik. Islam melarang memakan benda-benda haram, yang kotor, bangkai, darah, daging babi, binatang tak disembelih, kecuali terpaksa.

Sebagai seorang Islam, menjaga makanan adalah antara perkara yang mesti kita utamakan. Makan menjadi ibadah jika kena gayanya. Alangkah untungnya dengan makan kita boleh mendapat pahala. Makan menjadi ibadah jika kita makan kerana Allah, untuk kita sihat, dapat beribadat dan bekerja mencari rezki yang halal. Makanan pula makanan yang halal, dari sumber yang halal. Makan pula dengan kadar sederhana, tidak berlebih-lebihan dan membazir-bazir. Untuk kesihatan juga, kita tidak perlu makan sehingga kenyang tersandar.

Sidang pendengar sekalian,

Dalam kita membincangkan makanan yang baik, tentu kita semua tahu makanan yang kita makan itu akan menjadi darah daging kita. Makanan yang baik dan berkhasiat akan menjadikan badan kita sihat dan dapat mengelakkan penyakit. Menjaga kesihatan badan adalah tuntutan dalam Islam. Umat Islam dilarang melakukan sesuatu yang boleh memudharatkan dirinya termasuklah memakan sesuatu yang boleh memudharatkan perutnya dan kesihatannya. Kesimpulannya, jika sesuatu makanan itu mengandungi bahan yang kita tidak pasti tahap keselamatannya, kita hendaklah mengelakkan mengambilnya. Apatah lagi sesuatu yang memang kita tahu boleh memudharatkan kesihatan, contohnya rokok.

2:172. Wahai orang-orang Yang beriman! makanlah dari benda-benda Yang baik (yang halal) Yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya.

Cuba kita renung-renungkan, apakah semua yang masuk ke mulut kita ini terdiri dari benda-benda “toyyibaat” seperti yang disebutkan?

Allah telah menyebutkan dalam ayat yang lain bahawa yang dihalalkan bagi kita yang baik-baik dan diharamkan segala yang buruk. Maksudnya kalau sesuatu perkara itu diharamkan, tentulah ada keburukannya, samada kita tahu ataupun tidak.

Sidang pendengar sekalian,

Katalah kita memang telah memilih makanan yang baik, yang berkhasiat, dari sumber pendapatan yang halal, ingatlah ada satu lagi peringatan Allah s.w.t yang mesti juga kita ingat:

7:31…. dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; Sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang Yang melampaui batas.

Dalam ayat lain juga ada disebutkan bahawa membazir itu adalah amalah syaitan.

Sidang pendengar sekalian,

Semoga jelaslah kepada kita, Islam amat menitikberatkan bab penjagaan makanan. Islam mengajar umatnya memerhati apa yang hendak dimasukkan kemulutnya. Dari mulut turun ke perut. Makanan yang baik akan membawa kebaikan dan kesihatan, makanan yang tidak baik akan merosakkan tubuh badan dan membawa kemudharatan, kesakitan dan menjejaskan kehidupan.

Semoga kita semua bijak memilih makanan. Jauhilah makanan yang tidak bermanfaat kerana kita bukan hidup untuk makan tetapi kita makan untuk meneruskan hidup supaya dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

Sekian, semoga mendatangkan manfaat,

Wabillahi taufiq walhidayah, wassalamu alaikum…

No comments: