"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Perkara yang penting diutamakan 1



TAZKIRAH BULAN SEPTEMBER 2007

2 Sept. 07/19 Sya’aban 1428

Disediakan oleh:
Aini bt. Ahmad
Pusat Bahasa Moden & Sains Kemanusiaan
Universiti Malaysia Pahang
Untuk Pahang FM

Bismillah…Assalamu’alaikum..

Saudara yang dimuliakan,

Hari ini saya ingin membawa saudara memikirkan satu perkara yang kalau kita jaga betul-betul, akan menguntungkan kita dunia dan akhirat insya Allah. Mula-mula cuba bayangkan kita berada dalam keadaan begini: Jam menunjukkan pukul 3 petang, ada mesyuarat yang perlu kita hadiri, kita belum solat zohor lagi, perut dah berkeroncong belum makan tengahari, tiba-tiba ada panggilan telefon dari sahabat lama kita. Dalam keadaan seperti itu, apakah pilihan yang saudara buat? Tahukah saudara, pilihan kita dalam menentukan apa yang utama sebenarnya adalah sangat penting dalam menjadikan kita orang yang beruntung ataupun tidak.

Kita boleh buat keputusan apa saja. Semua orang akan membuat pilihan dan pilihan itu biasanya berkait rapat dengan sifat dan peribadi dirinya. Apa yang dia pentingkan dalam hidupnya. Bagi orang yang tidak jelas dengan tujuan dan matlamat hidupnya, dia akan membuat pilihan sesedap rasa sahaja. Dalam kesempatan ini, saya akan cuba membawakan apakah yang dikatakan keutamaan-keutamaan yang sepatunya diberi perhatian oleh kita sebagai orang Islam.

Allah s.w.t telah memerintahkan supaya kita meletakkan sesuatu pada tempatnya. Perkara yang wajib mesti didahulukan, perkara yang kecil, tidak boleh dibesar-besarkan, yang penting tak boleh dipandang remeh dan sebagainya. Semua mesti diletakkan pada tempatnya. Dalam surah ar-Rahman 8 dinyatakan:

ž8. Supaya kamu tidak melampaui batas Dalam menjalankan keadilan;

Saudara pendengar yang dimuliakan,

Diriwayatkan bahawa para sahabat Rasulullah s.a.w selalu bertanya kepada baginda apakah yang lebih utama antara itu dan ini dan sebagainya. Terdapat banyak hadith Rasululullah s.a.w yang menyatakan kelebihan amalan sesuatu perkara berbanding yang lainnya. Contohnya sabda baginda yang bermaksud:

”Keimanan itu ada tujuh puluh dan beberapa bahagian. Darjat yang paling tinggi adlah kalimah syahadah dan darjat yang paling rendah adalah menghapuskan perkara yang menyakitkan di jalanan”

Contoh yang lain, nabi s.a.w menyebutkan:

”Solat berjamaah lebih afdhal dari solat bersendirian sebanyak dua puluh tujuh darjat”

Ayat-ayat al-Quran juga banyak yang menyebutkan tentang keutamaan-keutamaan sesuatu perkara. Sebagai contoh, dalam surah a-Zumar ayat 9:

9. … "Adakah sama orang-orang Yang mengetahui Dengan orang-orang Yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang Yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang Yang berakal sempurna.

Saudara pendengar sekalian,

Pada hari ini, jika kita teliti kehidupan seharian kita dan masyarakat kita – tidak kiralah dalam soal kebendaan, kerohanian, pemikiran, sosial, politik dan ekonomi, asas peniaian dalam menentukan keutamaan amatlah mendukacitakan dan kebanyakannya bagaikan tiada panduan untuk menentukan apa yang patut benar-benar diberi keutamaan. Contohnya perkara-perkara yang berkenaan dengan masalah kesenian dan hiburan lebih diutamakan daripada urusan yang berkenaan dengan ilmu pengetahuan dan pendidikan. Dalam kegiatan belia muda-mudi kita, perhatian dan penumpuan kepada riadah badan lebih diutamakan berbanding riadah akal fikiran – sedangkan akan fikiranlah yang akan menjana pembangunan modal insan yang dicita-citakan.

Saudara pendengar sekalian,

Dalam perbualan harian, di rumah, di tempat kerja- perbualan tentang orang-orang terkenal dan menjadi pujaan masyarakat bukanlah para ilmuan, cerdik pandai, alim ulama, cendekiawan, budayawan, sasterawan atau ahli fikir, tetapi orang yang menjadi pujaan atau idola mereka adalah para artis, seniman dan bintang-bintang filem dan bola sepak. Kenapa jadi begitu? Kerana itulah yang dihidangkan kepada masyarakat dalam dada-dada akhbar, majalah dan media-media elektronik.

Saudara pendengar yang dihormati,

Hanya dengan mempunyai ilmu pengetahuan yang betul dan matlamat hidup yang betul, panduan yang betul, seseorang itu akan dapat menilai dan menentukan keutamaan dalam hidupnya keluarganya dan masyarakatnya. Seorang surirumah yang silap menentukan keutamaan dalam kerja hariannya akan menghadapi masalah tidak sempat membuat beberapa perkara penting contohnya. Itu baru surirumah, bagaimana pula jika saudara memegang jawatan-jawatan yang memerlukan saudara membuat keputusan yang besar. Yang menentukan peruntukan kewangan umpamanya. Kesilapan menentukan keutamaan akan membawa akibat yang berpanjangan dan kerugian yang bukan sedikit.

Kita akan sambung lagi huraian berkaitan perkara ini pada hari yang sama minggu hadapan.

Sekian, wassalamu’alaikum warahmatullah.

No comments: