"Sesungguhnya (segala keterangan Yang disebutkan) ini, menjadi TAZKIRAH (peringatan); maka sesiapa Yang mahukan (kebaikan dirinya) bolehlah ia mengambil jalan Yang menyampaikan kepada keredaan Allah (dengan iman dan taat)" al-Insan:29

Sunday, June 29, 2008

Harta

Sidang pendengar yang dimuliakan,

Dalam tazkirah kali ini, saya ingin mengajak pendengar sekalian berfikir tentang harta. Selagi kita ini bernama manusia, selagi itulah harga itu penting pada kita. Manusia secara umumnya semua berlumba-lumba mencari harta. Dan harta itu semakin dicari semakin rasa tak cukup dan akhirnya manusia terus menerus mengejar harta sehingga maut memanggil mereka. Mari kita cuba renung satu firman Allah yang berbunyi:

20. Ketahuilah Bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup Yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup Yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan Yang (menumbuhkan tanaman Yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa Yang tertentu), selepas itu Engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab Yang berat (di sediakan bagi golongan Yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang Yang mengutamakan Akhirat). dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya.

Pendengar yang dimuliakan,

Ayat ini telah menerangkan dengan sejelas-jelasnya kedudukan harta disisi manusia. Dijelaskan bahawa harta benda yang direbut-rebutkan di dunia ini hanyalah sementara dan harta benda ini hanyalah untuk kesenangan yang sekejap. Harta yang banyak tidak dapat membantu untuk hidup menongkat langit. Tiba ajalnya akan pergi juga. Maut pun tidak dapat ditolak dengan harta yang banyak. Harta yang banyak juga tidak dapat dibawa bersama ketika mati. Harta yang digunakan untuk jalan kebajikan, pahalanya dapat dibawa sehingga mati, tapi harta yang dikumpul-kumpul semasa hidup hanya dapa diagihkan kepada para warisnya selepas kematiannya.

Pendengar yang dimuliakan,

Kadang-kadang kita melihat orang sanggup bermusuhan kerana harta, ada juga orang sanggup berbunuhan kerana harta. Kenapa ini berlaku? Harta yang direbutkan itu bukan miliknya. Dia tidak pernah mencipta benda atau harta itu, dia juga tidak ada kuasa mengekalkan harta itu pada diri dia selama-lamanya. Dia pun akan musnah juga bila tiba masanya. Dia tidak dapat menghalang dirinya dari dimusnahkan. Dia sendiri adalah milik Allah. Harta bendanya yang direbutkan itu juga milik Allah dan Allah berhak mengambilnya pada bila-bila masa. Jika kita faham dan dapat menghayati setakat ini sahaja pun sudah cukup untuk membuat kita berfikir dua kali sebelum bergaduh-gaduhan kerana harta.

Mencari harta memanglah digalakkan dalam Islam. Tidak ada halangan langsung untuk kita mencari harta sebanyak mungkin, dengan jalan yang halal semestinya. Allah telah berfirman:

Al-Qasas 77. "Dan tuntutlah Dengan harta kekayaan Yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah Engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; “

Dalam mendapatkan harta, apa yang mesti selalu kita ingat adalah harta ini adalah amanah Allah kepada kita, dan sifatnya sementara. Dan apabila tiba waktunya, Allah s.w.t akan bertanya kembali kepada manusia tentang amanah tersebut. Lagi banyak harta yang kita ada, lagi lama perkiraan hisabnya di akhirat nanti. Setiap manusia akan ditanya tentang niat dan tujuan mereka dalam menggunakan amanah yang telah diberikan kepadanya.

Akhirnya, ingatlah bahawa semua harta yang ada pada kita, dari yang sekecil-kecilnya hingga yang sebesar-besarnya, semuanya milik Allah s.w.t. Semua harta benda tersebut adalah sebagai amanah untuk kita menjaga dan menggunakannya sebaik-baiknya. Dengannya kita boleh mendapat ganjaran yang banyak dan dengan harta juga boleh menyebabkan kita terjerumus dalam neraka – nauzubillah..

Sekian, wassalamu’alaikum

No comments: